3. Selge bolig selv

Du kan tjene gode penger på å selge boligen din selv, men det er viktig at du gjør det på riktig måte. (trykk på artikkel i Aftenposten i menyen til høyre). Artikkelen gir en god bruksanvisning, men jeg vil gjerne komme med noen utfyllende opplysninger.

1. Orienter deg i markedet.

Hva går liknende boliger i området for? Hva er forskjellen på disse og din? Gå på visninger og snakk med meglere.
Kommentar : Jeg som takstmann er helt oppdatert på priser i markedet. Via en database får jeg løpende oppdatert hva boliger omsettes for i hele Norge.

2. Bestill takst.

Dette er ikke lovpålagt, men svært vanlig. Taksten må utføres av en godkjent takstmann.
Kommentar : Dette kan du da selvfølgelig få av meg.

3. Hent inn opplysninger.

Dette er kanskje den mest tidkrevende jobben, og her må du være nøye. Opplysninger som må hentes inn er:
  1. Registerbetegnelse og adresse
  2. Eierforhold
  3. Heftelser
  4. Tilliggende rettigheter
  5. Grunnareal
  6. Bebyggelsens arealer og angivelse av alder og byggemåte
  7. Ligningsverdi og offentlige avgifter
  8. Forholdet til endelige offentlige planer og til konsesjonslovgivningen
  9. Rettigheter og forpliktelser ifølge avtaler og vedtekter. (Kun for sameier, aksjeselskap og borettslag)
  10. Regnskap og eventuelt budsjett (Kun for sameier, aksjeselskap og borettslag)
Kommentar : Alt dette står i taksten. Noen av opplysningene får jeg fra deg.

4. Ta bilder til prospekt, avisannonser og nettannonser.

Finn en dag det er lyst og fint vær, rydd godt, og knips i vei med digitalkamera. Har du tenkt til å bruke stylist, eller å style boligen litt selv, er det selvfølgelig lurt å gjøre det før du tar bildene. Er du en elendig fotograf, kan det være lurt å kontakte en proff her.
Kommentar : Her bør du nok trå til selv, selv om jeg også kan ta bilder, hvis du ønsker det.

5. Avisannonse.

Dersom du ønsker å annonsere i avis, er det lurt å bestille og lage til denne i god tid. Ring annonseavdelingen i de mediene du ønsker å annonsere i og forhør deg om priser på ulike format og pakker.
Kommentar : Vurder om dette er nødvendig. Ofte vil det være nok å annonsere på nettet.

6. Eierskifteforsikring.

Privatpersoner kan ikke tegne eierskifteforsikring, men dersom du velger å selge gjennom SelgBoligSelv eller Advokatoppgjør, får du mulighet til å tegne forsikring.
Kommentar : Eierskifteforsikring kan fås gjennom meg. I dag, hvor antall klager på kjøp av bolig øker, vil jeg anbefale at en slik forsikring tegnes.

7. Lag salgsoppgave.

Gå fra rom til rom, og beskriv hvordan de er f.eks varmekabler, fliser, parkett, vinyl, tapet, takess, utgang til balkong, etc. Legg ved all informasjonen du har hentet inn. Både SelgBoligSelv og ao.no har maler for salgsoppgaver der du kan fylle inn informasjonen som er spesiell for din bolig. Print ut salgsoppgaven i det antall eksemplarer du tror du vil få bruk for enten på fargeskriver, eller send den til trykkeri.
Kommentar : Mye av dette vil stå i taksten, som du får av meg. Det kan være klokt å ta med en nabolagsprofil i salgsoppgaven, se meny på høyre side. OBS! : Vær nøye med å beskrive alle feil og mangler du kjenner til. Hvis ikke kan kjøper kreve reduksjon i salgsprisen.

8. Internettannonse.

Dersom du ønsker å annonsere boligen din til salgs på nettet, må du gå gjennom Advokatoppgjør eller SelgBoligSelv. Privatpersoner har dessverre ikke adgang til å annonsere bolig til salgs hverken på Finn.no, Zett.no eller Tinde.no. Legg bildene ved annonsen, og skriv også når du har tenkt til å ha visning.
Kommentar : Du kan annonsere på Finn - Zett og Tinde via meg

9. Visning.

Sett ut visningsskilt. Disse kan du lage selv, eller bestille fra for eksempel SelgBoligSelv. Sørg for at boligen din er ryddig og ren, og rydd gjerne bort så mye som mulig av personlige nips og ting. Da blir det lettere for interessenter å se for seg hvordan de kan skape et hjem i din bolig. Husk å ha nok prospekter liggende klare. Dersom boligen er stor, kan det være greit å ha en medhjelper som kan vise folk rundt eller svare på spørsmål. Dersom boligen er interessant, ber du interessenten skive seg opp navn, telefonnummer og eventuelt mailadresse på listen.
Kommentar : Det er jo du som kjenner boligen din best, så dette tar du selv!

10. Budrunden.

Når visningen er over, kontakter du de som står på interesselisten din dersom noen ikke allerede har kontaktet deg. Spør dem om de er interessert i å legge inn et bud. Husk å få første bud fra alle budgivere skriftlig. Det er absolutt en fordel å ha en fax i nærheten. Budet bør inneholde beløpet i både tall og kroner, hvor lenge budet er bindene, når man vil overta boligen, eventuelle forbehold, og hvem som gir budet. Når så første budet er kommet inn, ringer du rundt til de andre på listen og spør om de vil legge inn høyere bud. Slik fortsetter du helt til ingen er villige til å gi mer. Da aksepterer du eventuelt det høyeste budet, dersom du ønsker det. Det er veldig viktig at du gjør det innen fristen budgiveren har satt, hvis ikke er ikke budet lenger bindene. Dersom du synes budet er for lavt, kan du komme med et motbud. Du må imidlertid være klar over at dette regnes som et avslag på det høyeste budet, som dermed ikke lenger er bindene. Når bud er akseptert, undertegner kjøper og selger en midlertidig kjøpekontrakt. Også denne finner du på nettet på SelgBoligSelv eller ao.no.
Kommentar : Normalt så bør man klare dette selv, men dette kan selvfølgelig settes bort til en fagperson.

11. Kontrakt og oppgjør.

Forbrukerrådet anbefaler at du får fagfolk til å ta seg av oppgjøret og den endelige kontraktskrivingen. Dette kan du bestille på forhånd fra en av nettmeglerne, eller du kan få en ordnær megler eller en advokat til å gjøre jobben. Forhør deg rundt om prisen på dette oppdraget. Prisene varierer veldig. Kontrakt og oppgjør bør bestilles en tid i forveien.
Kommentar : Jeg er helt enig. Dette bør du la fagfolk ta seg av.